top of page

TRAUMA EN SCHADUWKANTEN

Dit artikel werd geschreven naar aanleiding van het euthanasieproces van Tine Nys.


Psychisch Lijden en dood willen gaan begrijp je als je zelf psychisch lijden hebt ervaren!


Mijn ervaring leert me dat alleen een pure Empaat een andere pure Empaat kan begrijpen en helpen en dat het er niet toe doet welke studies je hebt gedaan om iemand te kunnen helpen. De titel maakt de mens niet, het is het lijden zelf overwinnen dat maakt dat je de andere kan helpen.




Getraumatiseerde mensen, ik kom ze vaak tegen in mijn (levens)werk.


Ik weet hoe het voelt om getraumatiseerd te zijn, door te hooggevoelig en empaat zijn en hoe psychisch lijden ontstaat. Ik ben zelf Jarenlang "slachtoffer" geweest omdat ik niet begreep wat er aan de hand was.

Wat zou er gebeurd zijn als ze Tine Nys hadden ‘erkend’ als empaat?


Een trauma (wonde) toedekken/verbergen, ervan wegkijken/negeren, doen alsof het niet bestaat, zijn geen wezenlijke oplossingen.


En al helemaal niet voor een empaat.

"Het is de liefde die geneest, het is bewustzijn dat verlicht, het is de waarheid die bevrijdt, zo in het nu en in alle eeuwigheid". (onbekend)

Het trauma helen helpt wel, en dat gebeurt in verschillende stappen. Bewust worden van wat er precies speelt is een heel belangrijke stap.

Een trauma kan een leven verwoesten op verschillende vlakken als je niet weet hoe er op een goede manier mee om te gaan.

Je lijdt en beseft niet waarom...


Een deel van mijn cliënteel zijn getraumatiseerd, het gaat over seksueel, psychisch en/of mentaal misbruik.


Een narcistische (getraumatiseerde) ouder,zus of broer in de kinderjaren waar veelal de patronen van misbruik zich verder doortrekken in het later leven: een leraar, een partner, een vriend of vriendin, een collega, een baas…


Vaak lijkt het alsof onze omgeving naar deze moeilijke problematiek niet wil of durft te kijken.

Misschien wel omdat ze niet weten hoe ze het anders zouden kunnen doen/aanpakken?


Een cliënt wordt door haar dokter bij een psycholoog gestuurd terwijl ze liever bij mij komt omdat ze weet dat ik haar kan helpen. Maar de psycholoog wordt terugbetaald door het ziekenfonds, en dus is haar financiële keuze vlug gemaakt… er volgt een jarenlange therapie…een blijvende ziekte-uitkering…en aan het trauma dat aan de oorsprong ligt, wordt niet geraakt.


Jammer genoeg worden alternatieve therapievormen (nog) niet terugbetaald door het ziekenfonds. Hierdoor zien velen zich, om financiële redenen, beperkt tot de reguliere geneeskunde om geholpen te worden. Die therapieën duren soms jaren, sommigen worden langdurig of blijvend ziek verklaard, voor velen geraken de trauma's of struikelblokken maar niet weggewerkt.


Empaat zijn, is een aangeboren gave. Ik heb ermee moeten leren omgaan, eer ik ze ben beginnen kunnen inzetten om anderen te helpen. Ik ben lange tijd zelf 'ziek' (Depressies, CVS…) verklaard.


De dokters wisten niet hoe ze mij konden helpen, behalve met medicatie en door mij rust te gunnen. Dank zij die rust, hakte ik de knoop door en ging zonder medicatie verschillendealternatieve opleidingen” die ik zelf koos en nodig had volgen. Het afleggen van een hele spirituele en persoonlijke weg binnen mezelf, maakt dat ik eindelijk zover ben dat ik mij goed voel en mij sterk weet. Dat ik mezelf toesta te zijn wie ik ben.


Het is onder meer vanuit deze positie dat ik nu anderen de weg kan tonen naar heling, naar genezing, naar bevrijding, naar helemaal jezelf zijn en daar sterk en stabiel in te staan.

Trauma gaat over oude wonden, het is voor veel mensen vaak een zwaar thema, maar het hoeft niet zwaar te zijn als je weet waarover je praat... het uit de weg gaan is net zwaar en voelbaar voor een empaten!!


Wie empaat is, weet niet wat hem overkomt. Onnodig bewandelt hij een lijdensweg, omdat hij zichzelf niet begrijpt en niet weet hoe met al die gevoeligheden om te gaan.


Mijn bijdrage gaat om het laten legaliseren van empaat Zijn omdat het onnodig lijden kan voorkomen en om mensen die hierdoor getraumatiseerd zijn, terug op weg te helpen om gelukkig te worden!

Een andere aanpak in de psychologie?


Delen van mijn artikels is toegestaan mits respect voor mijn werk en het vermelden van mijn website.

Dank om de informatie over Empaten te verspreiden en mijn werk te respecteren!

bottom of page