top of page

VRIJHEID onderweg naar Vrijheid voor iedereen.


Want uw vrijheid stopt niet waar de mijne begint en of omgekeerd. Dat is een verzinsel van de mens. In alle vrijheid wordt er rekening gehouden met elkaar en met één van de belangrijkste Universele wetten, de wet van éénheid, wat maakt dat je de andere niet aandoet wat je zelf niet wilt en visa versa.

Het ontstaan van separatisme is ons in een vorige eeuw aangeleerd, het laat ons de dag van vandaag de schade zien.

Voor vele mensen op aarde is vrijheid hun hoogste doel. En dan heb ik het niet over de vrijheid die we tot nu toe op aarde hebben gekend maar over de vrijheid van alle angsten of van alles wat ons als mens tegenhoudt, om te kunnen zijn wie we zijn en te leven vanuit het bewustzijn waarmee we hier gekomen zijn.

Het is de vrijheid waarin je de andere ‘mens’ steunt met heel je hart en al je kracht om het beste uit zichzelf naar boven te laten komen.

Het is een vrijheid waar je leert alles wat je ooit voor waar hebt aangenomen, los te laten zodat je steeds meer naar binnen kan gaan en je innerlijke stem beter kan horen en volgen.

Het is de vrijheid waarmee jij de controle krijgt over je mind en je niet meer laat leiden (lijden eigenlijk) omdat je nog afhankelijk bent van of door je eigen emoties en/ of de emoties van anderen.



Dat ik geen vrijheid had, begon ik te ervaren met de geboorte van mijn dochter. Het niet bij haar kunnen zijn zoals mijn hart het verlangde en hoe ik het zelf graag zou hebben gehad, kon niet. Ik ‘moest’ meedraaien om erbij te horen, om mee te doen aan/in een materiële wereld die me van mijn diepste verlangen weghield. Dit is hoe ik terug kijk op mijn ervaringen van hoe ik vroeger de ervaring had dat ik ‘moest’ meedraaien om ‘erbij te kunnen horen’.

Ik besefte toen niet waar het om ging maar terugkijkend op mijn afgelegde weg, zie ik nu helder wat er toen aan de hand was. Mijn (oude) leven, het meedraaien in een maatschappij die niet goed voelde voor mij, maakte me ziek, en medicijnen waren de voor de hand liggende oplossing.

Alles wat er van dan af gebeurde, toont zich nu als de voorbereiding en de hulp die ik kan bieden van wat zich nu wereldwijd aan het voltrekken is.

Hoe kan je je als mens bevrijden van datgene wat niet echt is of gevoelsmatig niet klopt voor jou, zodanig dat je er ziek van wordt en dat het dus niet ok is wat er gebeurt.

Zo'n tien jaar bleef ik medicatie nemen die me op de been hield om mee te kunnen draaien in de ratrace van onze westerse welvaart en zocht (toen nog vrij onbewust van wat ik deed) naar uit-wegen.


Daarbij zag ik dat ik me telkens ontdeed van angsten die anderen me hadden aangepraat, dat ik me ook ontdeed van zelf ‘aangeprate’ angsten van niet goed genoeg, niet slim genoeg, niet mooi genoeg... om erbij te mogen horen. Alle angsten, die zowel door mezelf aangepraat als degene die ik me door anderen had laten aanpraten, hadden te maken hadden met het feit dat ik niet goed genoeg was omdat ik me anders voelde.

Hoe meer angsten ik leerde en durfde loslaten, hoe meer vertrouwen ik kreeg. Daarbij kwam dat ik beter kon voelen wat ik nodig had en dat bracht mij dichter bij vrijheid.

Vrijheid of het me bevrijden van wat anderen over mij dachten, vrijheid in het mezelf tonen zonder maskers, vrijheid in het durven eerlijk zijn met mensen rondom mij, vrijheid in waarheidsgetrouw durven spreken zonder dat ik nog angst had dat iemand mij zou uitsluiten of uitlachen.

Bijna 20 jaar geleden in Griekenland, ontmoete ik een man die vanuit zijn liefde voor mij mij stapsgewijs hielp hoe ‘vrij’ te komen van al de angsten die me weerhielden om 'emoties' te voelen. Hoe ik daardoor leerde begrijpen wat Liefde werkelijk was door het leven(dige) van de emoties te voelen binnen in mij.

Ik leerde beseffen dat ik geen medicatie nodig had om me gelukkig te voelen omdat ik niet ziek was. Ik leerde beseffen dat medicatie enkel diende om te kunnen meedraaien in de ratrace van de maatschappij en dat net de ratrace naar het succesvol willen zijn, materie willen najagen, zijn zoals elk ander mens, me juist ziek had gemaakt.

Het werd van dan af het opbouwen van wie ik in se ben, van wie ik werkelijk ben, los van de druk die ik me nog liet 'opleggen' van de maatschappij. Ik zou niet meer de persoon zijn die anderen wilden zien. Ik zou mezelf laten zien zoals ik ben ook al voelt een ander hem daar ongemakkelijk bij. Het ongemak betekent dat zij nog schaduwwerk te doen hebben en niet ik.

Mezelf de toestemming geven om mezelf te zijn, om te zijn wie ik ben in alle facetten. Ik liet het mezelf toe om zo, in vrijheid mezelf te zijn, en zo door het leven te gaan.

Of je begrijpt me of je begrijpt me niet, maar ik verander mij niet meer omdat jij mij niet begrijpt en mij wilt veranderen zodat jij je goed kan voelen en ik terug 'ziek' moet worden met de nodige gevolgen.

Liefde is leren de andere te begrijpen en niet omgekeerd: je moeten aanpassen zodat anderen je kunnen begrijpen.

Ik leerde dat vrijheid in de mooiste betekenis van het woord, dat ik dat woord, net als Liefde en rechtvaardigheid, als kind al heel hoog mee in het vaandel droeg en dat ik hier ben om mensen mee te laten zien hoe belangrijk vrijheid is, hoe belangrijk ware liefde is en dat je enkel vanuit elkaar vrij te laten, laat zien hoe je om je medemens geeft, vanuit liefde geef je jezelf en de andere ruimte en vrijheid om te groeien en zichzelf te zijn.

Omdat vrijheid het enige is dat je ECHT LAAT LEVEN in Liefde voor elkaar.

Ik weet wat medicatie met mij deed, wat het met mijn lichaam doet (dat wil niet zeggen dat ik tegen medicatie ben) ik ben daar gewoonweg heel voorzichtig mee. Leven als een zombie heb ik jaren gedaan, met zelfmoordneigingen (wat niet in de bijsluiters vermeld stond als neveneffect van de medicatie, omdat ze ‘de link’ met zelfmoordneigingen nog niet hadden gelegd met de medicatie, die ontdekking deden ze pas jaren later). Voor wie? Voor de andere om mee te draaien in een ratrace en ik erbij mag horen.

Dat ik zoveel jaren medicatie heb genomen kwam omdat niemand mij leerde hoe ik met mijn hart en mijn mind mijn angsten kon overwinnen en me kon bevrijden van de illusie van angst(en), voorbij het bravemeisjessyndroom dat was aangeleerd en ingelepeld door oa de kerk en mijn omgeving die geloofden dat dit goed was.

Het meest bizarre is dat er over de hele wereld ontzettend veel mensen gelijkaardige ervaringen hebben als ik. Mensen die hun angsten hebben overwonnen en daardoor steeds minder vatbaar zijn voor manipulatie. Wij begrijpen elkaar in wat vrijheid en ware liefde betekent.

Hoe zou het komen dat ik niet alleen sta met dit gevoel en dit verlangen naar vrijheid en ware, echte liefde?

Al lachend noemden sommigen mij vroeger een wereldverbeteraar. Steeds beter zie ik dit woord tot zijn recht komen.

Sommigen noemen wat er gebeurd 'ontwaken' omdat het leven net als een droom is. Een droom die op het moment dat je droomt ook levensecht lijkt.

Het is een ‘droom’ leven waar je in ‘gevangen’ zit en je zal het pas begrijpen als je allerlei regeltjes en wetten die de mens verzint om macht te hebben over jou, los kan laten.

De universele wetten leren kennen en volgen omdat het je zal helpen het leven te voelen, omdat het je zal helpen om het leven voor jezelf maar ook voor de mensen rondom jou veel aangenamer te maken.

Onderweg naar Vrijheid voor iedereen hebben we leiders nodig die dit snappen, die deze levenswijsheid in zich dragen en helpen verspreiden. Ik zie mezelf als een verspreider, een tool, zodat anderen hun werk als leiders kunnen opnemen.

De huidige experten en leiders zijn eerder ‘useful idiots’, het zijn intellectuelen die ‘useful' (nuttig) werden en worden ingezet om hun job te doen. Ze zijn nuttig voor de job, maar idioten omdat ze niet doorhebben dat ze gebruikt worden door andere mensen die de touwtjes in handen hebben en eigenlijk niet begaan zijn met de mensheid maar wel met geld en macht. Dat noem ik egoïsme

het gaat alleen om zichzelf en toch verkondigen ze (geloven ze vaak zelf nog) de boodschap dat ze het doen voor de andere.


Samen onderweg naar vrijheid of kies jij voor artificial intelligence en zijn binnenkort bij onze kinderen en kleinkinderen de natuurlijke gevoelens van empathie volledig verdwenen door het gebruik van ... vaccinatie?


Alleen omdat men zo macht over je kan houden.


Halve robots (A.I.) vs de mens is dat de menselijke evolutie?


Voor mij gaat de menselijke evolutie op het inzetten op menselijkheid i.p.v. op winst maken. Van inzetten op en met liefde voor de natuur en voor elkaar. Het voorzien van voldoende verplegend personeel dat tijd kan geven aan zijn patiënt. Brandweermannen met goed onderhouden materiaal en politie die voor de veiligheid zorgt, niet onveilig maakt en provocerend optreed in naam van de wet (provocerend hoort bij een staat van dictatuur).


Het jarenlang inkrimpen op verzorgend personeel en brandweerkorpsen omdat winst maken voorop staat. De aanzet tot de zogenaamde 'crisissen' waarin we ons bevinden. Het laten overstromen, afbranden van mensen hun hebben en houden, gewassen, teelten,dieren, honing productie, olijfplantages, bomen die voor zuurstof zorgen en dit wereldwijd?


Dit is niet een gevolg van klimaatverandering wel van slecht bestuur, van slechte leiders die macht willen hebben en houden over de mens die ze als slaaf willen houden.


We zitten volop in wat men noemt een paradigmaverschuiving of revolutie in de wetenschap. "Een ontwikkeling in de wetenschap die leidt tot een dramatisch ander beeld van de werkelijkheid Vaak ontstaat bij zo'n ontwikkeling een grote tegenstelling tussen de voor- en tegenstanders van het nieuwe paradigma. Een doorbraak naar het nieuwe paradigma wordt doorgaans afgedwongen doordat bepaalde nieuwe wetenschappelijke inzichten steeds opnieuw en door steeds meer wetenschappers proefondervindelijk worden gestaafd. De nieuwe proefondervindelijke kennis kan niet langer vanuit het oude paradigma worden verklaard en lijkt daarmee niet zelden zelfs in volledige tegenspraak te zijn. Meestal blijkt pas achteraf, wanneer de aanhangers van het oude, niet langer voldoende wetenschappelijke wereldbeeld hun invloed en macht hebben verloren, dat er sprake was van een echte conceptuele revolutie." (Wiki)


Hoe beter we ons zelf kennen, hoe minder angst we hebben van anderen en van onze eigen kracht.

Waar kies jij voor?

Wetenschap gebaseerd op scheiding en concurrentie of wetenschap gebaseerd op eenheid en samenwerking?


Voor dat laatste hebben we mensen, leiders nodig die volwassen zijn niet bij leeftijd maar die tonen dat ze mentaal/emotioneel in evenwicht zijn. Dat wil zeggen dat er geen enkele vorm van manipulatie of macht nodig is net omdat deze mensen hun eigen angsten hebben leren hanteren. Daar groeien mooie dingen uit voort.




Delen van mijn artikels is toegestaan mits respect voor mijn werk en het vermelden van mijn website.


Dank om de informatie over Empaten te verspreiden en mijn werk te respecteren!


bottom of page