top of page

NEDERIGHEID IS EEN SLEUTEL NAAR ZELFLIEFDE.

Sinds 2 dagen hangt er bij mijn een bepaalde energie: melancholie, ik laat ze toe

 

Er is een zinnetje in mijn hoofd : zonder jou ontzettend nietig... En ik luister naar :Waarom nou jij van Marco Borsato


Elke dag is anders en ook hier mee omgaan, dit ook gewoon aanvaarden, leerde me om niet te vechten tegen het leven maar om het leven te aanvaarden zoals het zich aandient.  


Ook deze energie is (onder)deel van mijn leven.  


Ik kan er alles aan doen om mijn zinnen te verzetten en ervan weg te lopen, of ik kan het er gewoon laten zijn. Ik kies bewust voor het 2de omdat ik weet dat ook dit gevoel een nieuw verhaal heeft en ik kruip in mijn pen: 


Toen ik nog niet om kon met deze energie of me nog niet bewust was wat ik voelde of ervaarde merkte ik (pas later) dat ik ontzettend hard was voor mezelf (en daardoor ook hard voor anderen).  

Dat hard zijn stelde ik pas veel later vast, gebeurd niet vanuit Liefde maar komt vanuit zelf -afwijzing, zelfhaat zou ik zelf durven zeggen.  


Zelfhaat is misschien een groot woord maar ik gebruik het om hiermee aan te tonen hoe we ons Zelf nog steeds te kort doen vanuit onze oude trauma's die nog niet geheeld zijn en waar we nu naar mogen kijken om ze te helen. 


Die zelfhaat reflecteert zich op dit moment ook in ons wereldbeeld. De projectie van eigen haatgevoelens jegens jezelf die er op anderen worden projecteert en hoe hard mensen dan wel zijn. 


Om jezelf graag te leren zien heb je nederigheid nodig. 


Nederigheid gaat om het loslaten van de eer die je opeist en waar je jezelf niet meer op de voorgrond plaatst. 


Nederigheid maakt je zacht en die zachtheid heb je nodig om bij ZelfLiefde te komen en hoe contradictorisch dit ook mag klinken, het is deze Liefde voor je Zelf waar je Ware Kracht ligt.  


Met andere woorden we hebben Nederigheid nodig om bij onze Ware Kracht, onze Ware Liefde voor onszelf te komen.



Nederig worden is een ervaring die ik zelf enkele jaren geleden mocht ontdekken bij de man (Nick) waar ik van hield/hou en die mij bij Zelfliefde bracht en me dan losliet.


Op een dag stelde ik vast hoeveel hij om mij gaf en hoe moeilijk ik het had om zijn pure Liefde te ontvangen, ik voelde deze woorden voor hem opkomen:  

Ik buig voor Jou, Ik buig voor jouw Oprechtheid, ik buig voor Eerlijkheid met mij , ik buig voor jouw Wijsheid, ik buig voor jouw Schoonheid, ik buig voor jou Liefde voor mij, ik buig voor jouw Zijn…  

De beweging waar ik werkelijk de buiging (als een knieval) ook naar hem kon maken hielp mij om nog meer bij mijn eigen Liefde te komen. 

Het voelde alsof er een egostuk van mij afviel. Een ego (als oud patroon) dat zich sterk en groot moest houden en zich wapenen tegen alle geweld dat mij was aangedaan. Het egostuk viel af en ik voelde me Groot en Krachtig worden.

Ik eiste niets meer op, het ging niet meer om mij… het ging om ons en met de bovenstaande woorden voelde ik me diep verbonden met hem.

Af en toe zijn herinneringen nodig om uit te putten om je te helpen verbinden met jezelf.

Verbinding met mezelf, verbinding met anderen. 

Niet hard maar in alle zachtheid.  

Want ik schiet zelf ook nog in dat harde stuk wanneer iets me te pijnlijk is om te horen of om met een gebeurtenis om te gaan. 


Het bewust worden, het (in)zicht krijgen dat ons onbewust mechanisme automatisch in gang schiet wanneer we met (teveel) pijn worden geconfronteerd, is waar ik dan telkens opnieuw onderzoek naar doe. Ik observeer wat er is gebeurd, waar ik het anders had kunnen aanpakken en vooral waar ik ruimte aan de andere had kunnen geven en zodoende ook aan mijn eigen gevoel ruimte had kunnen geven.

Als mensen denken dat ze me kennen, dan kan ik alleen maar zeggen dat ik mezelf veel beter ken dan dat de meeste mensen kunnen geloven. 

Ze kunnen me vaak maar zien tot waar hun bewustzijn reikt.

Dat heeft me vaak heel veel pijn gedaan. 


In het me kwetsbaar durven op te stellen, leer ik ook anderen om hetzelfde te doen.  


Ook op deze website in dit blog deel ik mijn persoonlijke ervaringen en inzichten omdat ik ervan uitga dat er misschien iemand is die dit bij zichzelf kan (h)erkennen en daar iets kan mee doen. Dat misschien iemand hier bewust wordt van zijn of haar patronen. 

Relaties helpen ons om te oefeningen om bij meer Zelfliefde te komen en Nederigheid is de sleutel in elke relatie, ook naar je kinderen.  

De dynamiek zien tussen 2 personen en hoe Nederig zijn je hierbij kan helpen moeten we leren oefenen. 

Ik weet voor mezelf wat ik nodig heb in een relatie en wil spiritueel groeien omdat ik herken dat we spirituele wezens zijn.  


In volwassen relaties wordt mij door de chemie van seksuele energie duidelijk gemaakt welke partner ik nodig heb om spiritueel te groeien. Ik weet en begrijp dat al jaren, ook dat velen dat niet begrijpen maar dat doet er niet toe. Ik weet dat er mensen zijn die het wél begrijpen en die doen er voor mij toe.  


In het Bewust zijn van mijn levenstaken heb ook ik af en toe geruststelling nodig wanneer ik even de weg kwijt ben. 


Ik merk vaak dat wanneer ik door mijn stukken loop er weinig mensen beschikbaar zijn waarbij ik voel dat ik echt terecht kan. 


Vandaar nog even dit. 

Sommige Empaten, Lichtwerkers (mensen die bewust kiezen om te werken vanuit het Licht, vanuit ware Liefde) staan vaak alleen voor hun problemen/in hun processen.  


Het leverde mij vaak de pijnlijke ervaring : “Het interesseert me niet wat jij doormaakt als ik me maar goed voel en zolang ik maar bij jou terecht kan met mijn problemen”.  

Feit is, eens we opgeladen en vol zijn komen anderen graag bij ons hun tank vullen.  

Wij, als Empaten, lichtwerkers, doen heel bewust het 'opruimwerk’ voor het persoonlijke en daardoor ook voor het collectieve. 


De anderen zijn van ‘het team’ waar nog moet ‘opgeruimd worden’, zei deze week nog iemand van Australië tegen mij. "Wij" zijn van het team die "het opruimwerk" , de weg open maakt/ vrij maakt - doet en daar hebben wij voor gekozen. 


Het is heel belangrijk dat je voor jezelf het onderscheidt leert in zien, in welke taak je hebt, in welk team je zit, het zal je helpen om je makkelijker nederig op te stellen naar iedereen rondom jou.  


Het valt bij “de opruimers” dus zelden voor dat de energie in 2 richtingen kan stromen dat het gevoel er voor beiden is, dat er echte interesse is in jouw leven en ook in jouw pijn en groei. Mensen die dat wél kunnen zijn voor mij de bijzonder, mooie en dierbare relaties. 


Dat vele mensen het niet kunnen komt omdat de meeste mensen vaak de pijn niet aankunnen. Dan worden er, vaak onbewust, allerhande uitvluchten bij gehaald om er toch niet te hoeven zijn voor jou. 


Maar het enige wat ook wij als Empaten, als Lichtwerker soms ook nodig hebben is: IK BEN ER VOOR JOU! Ik maakt tijd voor jou! Ik maak ruimte voor jou! Dat is alles wat er moet gebeuren.  


“Hoe nederig je dat maakt om in dezelfde ervaring elkaar te ontmoeten dat hebben de meeste mensen nog niet mee…” zei een studentje van mij en ze schreef me later dit: 


“Jij weet hoe zelfliefde voelt, jij ervaart zelfliefde op een manier die veel mensen vreemd is; Jouw potje loop over waardoor jij kan geven. Empathie daar is zelfliefde voor nodig! Mensen komen bij jou halen wat ze zichzelf niet kunnen geven. Het is dan misschien ook helemaal niet vreemd dat op het moment dat er bij jou de behoefte leeft om ook eens gehoord, gezien, erkend te worden, zij je niet tegemoet komen… ze komen zichzelf ook niet tegemoet! “ 


Ze komen het nog te vaak bij jou halen omdat ze de ware bron nog niet gevonden hebben.  

Zijn er nog obstakels? Jazeker en het is ook voor mij fijner om deze obstakels samen met een man die het leven en de dynamieken doorheeft te onderzoeken en samen hierin te evolueren naar nog meer onvoorwaardelijke Liefde om nog meer Licht op aarde te brengen.  


Tot die man er is moet ik het alleen doen en gaan mijn gedachten uit naar de man die me leerde om mezelf graag te zien, die me leerde nederig te zijn en in een moment van verlangen naar degene die mij zo begreep en altijd tijd voor mij maakte, luister ik naar : Waarom ben jij nou uit mijn leven...


Morgen is een nieuwe dag en is er misschien een andere energie en ben ik terug een beetje meer mijn nieuwe zelf.


The light workers are humans as well with our human issues and wounds.


Het is mooi wanneer een medemens voorbij andermans wonden kan kijken en de ziel ziet en daarmee ook de verbinding open kan houden.



Delen van mijn artikels is toegestaan mits respect voor mijn werk en het vermelden van mijn website.

Dank om de informatie over Empaten te verspreiden en mijn werk te respecteren!

bottom of page