top of page

"Ieder mens moet beslissen of hij zal wandelen in het licht van het creatieve altruïsme of in de duisternis van destructieve zelfzucht." Martin Luther King


Inleiding voor deze blog:

We zijn mensen, we leren van en met elkaar en met mijn blog(s) wil ik jou bewust maken van de dingen waar je kan op letten om zo snel mogelijk in je eigen kracht, je creatieve altruïsme te staan en je meesterschap op te nemen.


Er zullen steeds mensen zijn die jou daarvan zullen weghouden en je afleiden tot je het spel van het leven door hebt en je eigen meesterschap opneemt.


Hoe vlugger jij het verschil leert zien en hoe het werkt, of met andere woorden hier bewust van wordt, hoe sneller en makkelijker jij je kan verbinden met mensen die jou helpen om in je eigen kracht te geloven en te blijven staan.


Mijn ervaring uit het leven is dat er mensen zijn op aarde die Altruïst zijn en dingen doen voor anderen uit pure Liefde. Het is naast Empathie en Telepathie o.a. een gave van een Heyoka Empaat en volgens mij zijn er veel meer mensen die deze natuurlijke kenmerken/gave hebben, maar wordt ze echter te vaak onderdrukt, laten we ze onderdrukken, door mensen die het (nog) niet begrijpen.


(Het moment dat je voldoende vertrouwen hebt in jezelf zal je je ook op je gemak voelen met jezelf.)

Altruïsme is volgens mij een eigenschap die vaker voorkomt dan we denken. Ik wil er graag in deze tijden aandacht op vestigen zodat het nog meer kan leven in onze maatschappij.

Ik vind op het net dat:

“Altruïsme een onbaatzuchtige handeling is. Het gaat om elkaar behulpzaam zijn door geen of nauwelijks eigenbelang. Men gaat ervan uit dat individuen een morele plicht hebben elkaar te helpen, indien noodzakelijk tot de uitsluiting van diens eigen interesses of voordelen. “

Altruïsme gaat om het tegenovergestelde van egoïsme, waar eigenbelang voorop staat en is niet verwarren met eigenliefde die noodzakelijk is om altruïst te zijn.


Heel lang heb ik me laten ompraten door mensen die mij wilden laten geloven dat altruïsme niet bestaat.

Laat je dus aub niet misleiden door zulke uitspraken, want ik trapte in die val tot ik door had dat deze uitspraken komen van mensen die de kenmerken/gave niet erkennen bij zichzelf.


Ik schrijf deze blog vanuit mijn ervaringen met mensen omdat ik er heel lang van ben uitgegaan dat iedereen was zoals ik.


Ik wil je in deze blog tools aanreiken hoe je het verschil kan herkennen in mensen die zijn zoals jij en mensen die anders zijn dan jij en net omdat ze anders zijn jou daarom willen overtuigen dat jij fout zit of er dat er iets mis is met jou waardoor jij aan jezelf gaat twijfelen, tot je zelfliefde zo groot is dat jij stopt met twijfelen aan jezelf.


Heel dit proces gebeurt niet om iemand te be- of veroordelen maar net om jou sterker te maken, om te geloven in jezelf.

Het be- of veroordelen zal je alleen maar verder van jezelf brengen.

Wie heb jij nodig om te gaan geloven in jezelf en wie niet?


Er zijn mensen die jou gaan helpen om te geloven in jezelf. Het is aan jou om het onderscheid te leren maken en te kijken met wie jij je het beste kan verbinden, respect houdend voor de andere mensen die niet dezelfde energietrilling of hetzelfde bewustzijn hebben dan jij.


Hoe meer jij in jezelf gelooft, hoe krachtiger jij wordt en hoe beter jij weet wat goed is voor jou.

Mijn bedoeling is om jou te helpen zien welke mensen jou helpen om je zelfliefde te ontwikkelen, vanuit hoe ze jou ondersteunen vanuit hun zelfliefde.

Door hen ga jij meer zelfvertrouwen krijgen en leren om van jezelf te houden.


Wat is gaslighting?

Gaslighting, of mensen die jou willen laten geloven dat er iets fout is aan of met jou, komt voort uit ongezond narcistische kenmerken m.a.w. van het ego.


Het ‘slachtoffer’ van gaslighting is de empaat die niet voldoende vertrouwt op zijn eigen zelf, waardoor zij hun energie en dus ook hun kracht weggeven en niet bij hun eigen kracht kunnen komen of blijven.


Laat duidelijk zijn dat wie aan gaslighting doet en jou wil overtuigen van iets wat jij anders aanvoelt, dat zoiets komt door mensen die - al lijken ze heel zelfverzekerd naar buiten toe - ook aan minderwaardigheid ‘lijden’ en dat zij zich in het diepste van hun wezen ook onzeker voelen.


Beiden zullen hun onzekerheid en het minderwaardig voelen verstoppen achter een sterk ego. En daarin zal de andere jou komen triggeren.


We doen allemaal aan gaslighting wanneer we ons in de hoek geduwd voelen maar er is een duidelijk verschil met mensen die het constant doen en je daardoor steeds mee willen trekken naar hun bewustzijnsniveau.


Voor jij die deze blog leest, kan het helpen om meer aandacht te hebben en te voelen wie jou werkelijk helpt en/of wie jou tegenhoudt: Wie be- of veroordeelt jou? Wie verwijt jou? Wie tracht jou kleiner te maken en wil macht of controle over jou? Wie werkt jou tegen? Wie draait de feiten om in een gesprek zodat jij aan jezelf zal gaan twijfelen?

OF

Wie helpt jou om meer eigenliefde te voelen en wie helpt om dat gevoel sterker te maken door je vertrouwen te geven dat jij goed genoeg bent, dat jij er mag zijn, helemaal zoals jij bent?

Het duurde heel lang voor mij om deze twee uiterste persoonskenmerken uit elkaar te halen. Ze leken verstrengeld in elkaar en toch is er iets hoe je het van bij het begin kan weten.


Jouw gevoel! (ik kom hier dadelijk op terug)

Gaslighting, of mensen die jou willen laten geloven dat er iets fout is aan of met jou, komt voort uit ongezond narcistische kenmerken m.a.w. van het ego.

Het ene persoonskenmerk leeft sterk vanuit een ego (egoïsme) en zal van daaruit aan gaslighting doen.

D.w.z. dat zij vaak niet bewust zijn dat ze de andere naar beneden halen of trachten te kleineren = klein -neer -halen.

Het andere persoonskenmerk is sterker verbonden met zijn of haar hart (Altruïsme). Het hart doet niet aan gaslighting.

D.w.z. het hart heeft een bewustzijn dat hen laat weten (een geweten, ge weet het) hoe ze de andere kunnen liften ipv naar beneden te halen.

Vanuit hun hart zullen ze niet neerkijken op anderen.


Waarom is het moeilijk om gaslighting te herkennen?

Omdat mensen met ongezond narcistische kenmerken die ‘op termijn’ aan gaslighting doen, je in eerste instantie heel goed weten ‘in te pakken’ m.a.w. hun gedrag en hoe zij jou trachten neer te halen of je aan jezelf doen twijfelen, komt pas later naar boven wanneer zij getriggerd worden in hun pijn. Zo lang je hen mee naar de mond praat is er dus geen vuiltje aan de lucht.

En toch, wanneer ik het gevoelsmatig aanvoel, zijn er duidelijke tekens hoe je het van bij het begin kan vaststellen, waar je kan op letten.


Hoe voel je wie jou helpt groeien vanuit onbaatzuchtigheid/Altruïsme?

Er zijn mensen met wie ik direct een hartsverbinding voel. Dat uit zich in een goed en warm gevoel jegens die persoon, het lijkt alsof je elkaar al jaren kent, iemand waar je je direct op je gemak bij voelt en die je om één of andere onbekende reden ook vertrouwt, je raakt niet uitgepraat… ik noem ze hier gemakshalve groep één.


En er zijn mensen bij wie ik dat gevoel niet direct heb, ik noem ze groep twee.

Groep twee zijn vaak mensen die mij zullen ‘aanhalen’ om met hen in contact te blijven.

En daar is mijn ervaring, verloochen je jezelf.


Voor deze mensen moet je steeds moeite doen om hen iets uit te leggen over jezelf, terwijl het bij groep één vanzelfsprekend gaat en je direct ook begrepen wordt met weinig woorden.


Groep twee zal wel zeggen dat ze je begrijpen, maar gevoelsmatig zal jij weten dat het niet zo is.

Het gaat er niet om dat die mensen niet goed zijn, maar zij zijn anders dan jij, hun bewustzijn is anders en daardoor zal het voor jou moeilijk zijn om de ‘aansluiting’/verbinding te vinden die jij nodig hebt en verspil je je tijd en energie aan hen dingen uit te leggen die zij niet begrijpen net omdat ze een ander bewustzijn hebben.


Geef je groep twee ook aandacht, dan zal hetzelfde proces van gaslighting zich steeds opnieuw herhalen. Het is aan jou om te leren er niet in mee te gaan en trouw te blijven aan jezelf.

Hoe kan je weten dat je in een andere trilling, een ander bewustzijn bent?

Wanneer we in een andere trilling van bewustzijn zitten, zal de andere mij proberen te laten geloven dat er iets mis is met mij.

Wanneer jij voldoende vertrouwt op jouw eigen intuïtie, je eigen hart, zal je alleen mensen toelaten die het goed met jou voor hebben en waar je niet in gevecht, concurrentie of strijd mee hoeft te gaan om aan te tonen dat jij goed genoeg bent en het ook goed met hen meent.

Kan je je dan niet ‘ongemakkelijk’ voelen bij mensen die wel eenzelfde trilling en/of bewustzijn hebben?

Ja, dat kan, maar het gevoel is anders.

Welk verschil is er in het ongemakkelijk voelen?

Het ongemakkelijk gevoel dat je met groep één kan hebben, kan zich uiten in het je niet waard vinden dat iemand zoveel om jou geeft, het niet kunnen aannemen van zoveel onvoorwaardelijke Liefde, het niet durven (wat je uit je comfortzone haalt) aannemen van iemand die iets voor jou doet omdat je dat niet ‘gewoon’ bent om zoveel Liefde te mogen ontvangen.


Bij groep twee zal je bijvoorbeeld vaak merken dat er een ongemakkelijk gevoel is dat zich uit alsof je mee wordt getrokken in een soort van gevecht, competitie waar dat helemaal niet bij jou past of je voelt dat iemand boven jou wil gaan staan, zich beter wil voelen dan jij…


(Trap ook niet in de val om dan boven hen te gaan staan want ook dat deed ik vaak heel bewust omdat ik me niet kleiner meer wou laten maken.)


Vanuit het 'anders' zijn is het moeilijk om het onderscheid te kunnen maken tussen het ongemakkelijk gevoel bij groep één tegenover het ongemakkelijk gevoel van groep twee.

Neem je tijd om te onderzoeken wie je voor je hebt zodat jij van de juiste mensen kan ontvangen wat je mag ontvangen of dat je ziet dat je moet stoppen je energie weg te geven aan een ander 'bewustzijn'.


M.a.w. dat ongemakkelijk gevoel bij groep één heeft alles te maken met dat je jezelf nog niet WAARDEVOL genoeg vindt terwijl bij groep twee het ongemakkelijk gevoel te maken heeft met dat de andere jou niet waardevol vindt waardoor jij je moet ‘verdedigen’, ‘iets uitleggen’, 'iets verantwoorden’. Dingen die bij groep één niet nodig zijn.


Bij groep één (empaat) gaat het niet om macht of controle of competitie, maar om Liefde, graag zien en gezien worden. Vandaar dat het ontwikkelen van zelfliefde, dat niets te maken heeft met ego maar met de Liefde die je voelt in je hart, zo nodig is.

(Tot nu toe is mijn ervaring dat dit een moeilijk gegeven is voor groep twee om die Liefde in hun hart ook te voelen, daar waar groep één dat wél kan. )


Het is door zelfliefde dat je je zelfvertrouwen vergroot en je je niet zo makkelijk meer zal laten ‘gebruiken/misbruiken’ door iemand die vanuit ego met jou omgaat.


Wat zijn belangrijke aandachtspunten van gaslighting of een ongezonde relatie?

1. Iemand die vaak liegt en/of bedriegt

Nu liegen we allemaal wel eens om bestwil maar dat is niet de leugen waar ik het hier over heb.

Waar ik het over heb, gaat om het stelselmatig vaststellen dat iemand niet eerlijk is met jou en wanneer de leugen ontmaskerd wordt, zij jou willen laten geloven dat er iets mis is met jou of juist heel erg boos worden of zich gekrenkt voelen door jou. Van daaruit zullen ze jou ook vaak een schuldgevoel trachten aan te praten.

Want hoe kan je hen ervan ‘verdenken’ dat ze liegen? Wat is er mis met jou? Dat is hoe ze de rollen omdraaien waardoor ze jou trachten te overtuigen dat jij fout bent en dat jij je schuldig zal voelen.

Dit is emotioneel en mentaal misbruik maken van jouw liefdevolle, goede hart en je blijft dit ervaren tot jij de les hebt geleerd van het niet meer toe te laten.

(Omdat een empaat niemand kwaad wil doen, zullen ze bereid zijn om te blijven luisteren en zichzelf in vraag te stellen tot je genoeg zelfliefde ontwikkelt.)


2. Ze zullen je steeds op één of andere manier aan jezelf doen twijfelen.

De ene doet je twijfelen aan jezelf en zegt dat je zijn/haar ‘raad’ moet volgen voor jouw eigen bestwil m.a.w. zij denken dat zij je beter kennen dan dat jij je kent en daar zit jouw twijfel dat ze misschien gelijk kunnen hebben.

Niemand heeft ooit in jouw schoenen gestaan en daardoor is er ook niemand die jou beter kent dan dat jij jezelf kent. De persoon die jou steunt om je bovenstebeste zelf te worden, helpt jou om jezelf te ontdekken en dat doen ze niet door jou aan jezelf te doen twijfelen.


Dat laatste is vaak een spiegeling van de andere persoon. Zij zien in jou stukjes van zichzelf waar zij nog moeten aan werken en projecteren dat op jou.

Trap niet in die val!

In plaats van aan zichzelf te werken, gaan ze jou zo ompraten zodat hun ego kan groeien.

Het helpt jou niet met jouw groei, stoppen met dit toe te laten wél.


3. Zij willen controle, macht hebben over jou.

Zonder dat jij erom vraagt of aangeeft dat je hun raad nodig hebt, zullen ze je met allerhande trucjes bijna dwingen om naar hen te luisteren, zelfs hun raad op te volgen en doe je dat niet dan worden ze boos en zullen ze argumenten aanhalen om aan te tonen hoe goed ze het wel met jou voor hebben.


4. Zwijgen en afstandelijk doen, geen tijd hebben/maken voor jou is ook een eigenschap van gaslighting of van een ego dat zijn zin niet krijgt en/ of je ‘betaald’ wil zetten omdat je niet naar hen luistert,hen niet voldoende aandacht hebt gegeven, m.a.w. je straft.

Hoe geraak je uit de ban als je merkt dat het een ongezonde relatie is?

Dat doe je door de volle verantwoordelijkheid voor JEZELF op te nemen en de persoon die macht wil hebben over jou te stoppen met wat hij of zij doet. Desnoods moet je met zulke ongezonde relaties ook (tijdelijk) breken.

Met andere woorden, kijk eens in jouw omgeving welke mensen je laten voelen dat ze weten wie jij bent, mensen die jou erkennen voor wie jij bent en die jou alle tijd geven en ondersteunen op jouw eigen weg, mensen die jou helpen om je zelfvertrouwen te vergroten en je daardoor liften.


Voor mij ziet altruïsme er zo uit:

Mensen die mij (h)erkennen en mij ondersteunen, zijn de mensen waarbij ik me gelukkig voel. Het zijn pure altruïsten, Heyoka Empaten en ik schrijf dit omdat ik hoop dat jij door dit te lezen daar nu ook meer aandacht zal voor gaan hebben.


Wat kan jij doen om altruïsme/ een altruïst te herkennen?

Schrijf voor jezelf jouw voorbeelden op van mensen die jou onvoorwaardelijk steunen en je zal merken als je dit doet dat er meer en meer mensen zullen zijn waarbij je deze eigenschap herkent.


Het wil niet zeggen dat het leven altijd even makkelijk is.

Neen, de confrontatie met de soms harde werkelijkheid komt ook bij de Altruïst naar boven, maar het is voelsmatig een andere manier van aanpakken.


Een altruïst/heyoka empaat leert ons juist om in alle eerlijkheid naar onszelf te kijken want om onszelf graag te zien zullen we onze schaduwkanten ook moeten omarmen en een Altruïst zal je daarbij helpen, gewoon omdat zij je aanvaarden zoals je bent en je schaduwkanten er ook bij nemen.

De schaduwkanten mogen er zijn bij de Heyoka Empaten, bij de altruïst, omdat zij diep in hun hart weten dat jouw emoties niets met hen te maken hebben.

Daardoor gaan ze jou ook niet persoonlijk aanvallen. (mocht het in een ‘onbewaakt moment' toch gebeuren, zal men niet te fier zijn om zich daarvoor te verontschuldigen).

Waarheid en Pure Liefde gaan samen en Pure Liefde en Waarheid is altijd de lijm/de verbinding.


Vanuit hun hart, het voelen van hun hart, weten deze mensen hoe ze mijn dag kunnen oplichten en dat ondervond ik nog twee weken geleden. Ik wil hier een voorbeeld delen omdat er zoveel meer speelde en ik laat je meekijken in wat ik dan allemaal zie.

Karate Sensei Fran stuurde mij onderstaande muziek/dans video uit Griekenland op een moment dat iemand me even daarvoor heel hard had geraakt in mijn hart en ik me daardoor verdrietig voelde.

"For you, Christina", schreef Fran op mijn FB tijdlijn en ik voelde hoe zijn woorden heel lief en zacht binnenkwamen en direct kreeg ik de gedachte hoe goed hij me moet aangevoeld hebben.


De video (zie onderaan de blog) bracht me bij ontzettend mooie herinneringen aan Griekenland, over mijn Griekse vrienden en avonturen en daaruit vloeide wat ik nu vandaag neerschrijf.


Ik leerde Karate Sensei Fran ongeveer 10 jaar geleden kennen via mijn dierbare Griekse Vriend en Karate Sensei Panos.

Ikzelf ben geen karateka, maar de spirituele filosofie en de energie waarmee we elk werken, verbindt ons met veel respect voor elkaars werk.


Terwijl ik vanaf de eerste ontmoeting met Panos direct de energieklik voelde, hielp onze spirituele relatie mij om te vertrouwen op wat ik energetisch en telepathisch aanvoelde en beleefde met en door hem. Ook tijdens de groeimomenten die soms pijnlijk waren, was het onze Liefde voor elkaar die helpend en helend was.


Fran heb ik nog niet in het echt ontmoet. Toch leeft Fran vanuit Ierland al die jaren met mij en mijn spirituele ontwikkelingen die hun grondslag hadden in Griekenland, mee. Hij lijkt als geen andere mijn Liefde voor Grieken en de Oude Griekse Cultuur te kennen en ook mij heel goed telepathisch aan te voelen.

Het is vanuit een Hoger Bewustzijn dat het telepathisch aanvoelen ontstaat. Aan iemand denken en daar gevolg aan geven, dat is Liefde laten stromen en dat werkt helend!

Denk maar eens aan hoe bijvoorbeeld FB je ‘bewust maakt’ dat iemand jarig is waardoor je die persoon een positieve attentie kan sturen.

Wat nog meer ontstond door de video was dat ik de laatste dagen over het belang van o.a. de navelchakra aan het schrijven was.

Bij de dans herinnerde ik me Nick (mijn Griekse vriend) die zo danste en met zoveel vreugde in het leven stond. En opeens herinnerde ik mij hoe vaak Nick met mij van Athene naar Delphi reed. Op zoek naar antwoorden bracht Nick me naar Delphi, gekend van Het Orakel van Delphi: ook Het Centrum, De Navel van moeder aarde genoemd.


Hoe belangeloos Nick dat voor mij deed.

Zo kreeg ik tijdens een bezoek aan Delphi een antwoord dat ik naar Chania (Kreta) moest gaan en hoewel Nick liever had gehad dat ik bij hem in Athene bleef, zei hij me dat ik moest doen wat ik had doorgekregen. Hij stimuleerde mij om te vertrouwen in mijn spirituele ervaring en op die manier leerde hij me ook om naar anderen te luisteren en voorrang te geven aan wat iemand voelt ipv je eigen gevoel aan iemand op te dringen.


Nick deed dat uit Liefde voor mij, voor mijn werk, voor mijn groei, voor wat ik hier kom doen op aarde.

Door mijn vele andere Griekse vrienden leerde ik het woord “filotimo” (zie uitleg in de voetnoot) en zie ik hoeveel Altruïsten er altijd al in mijn leven zijn geweest en hoe ik me door anderen liet vertellen dat het niet bestaat en hen daardoor niet kon zien.


Mensen die me onbaatzuchtig steunen, waaronder mijn dooppeter, mijn dochter, mijn jarenlange vriendin die er door dik en dun altijd was, mijn nicht, mijn vriendin van Bonheiden, mijn Griekse vrienden... en het lijstje is veel langer en wordt langer en langer...

Want hoe moeilijk heb ik het niet gehad om te durven ontvangen omdat er mensen bestaan met een verborgen agenda die me lieten geloven dat Altruïsme of onbaatzuchtigheid niet bestaat en ik daardoor 'voorzichtig' was met iedereen.

Ik hoop en wens jou toe dat je heel vlug mag herkennen wie met jou uit pure Liefde omgaat en wie nog geen zelfliefde kent en jou daardoor ook geen pure Liefde kan geven en van daaruit met een verborgen agenda werkt.

Voetnoot 1.: Filotimo is een Grieks woord dat geen directe vertaling heeft. Het wordt het best begrepen als iemands verantwoordelijkheid jegens zichzelf als mens om altijd te handelen in overeenstemming met gerechtigheid en eer. Zelfs als iemands rijkdom, veiligheid, vrijheid of zelfs het leven in gevaar is, zal iemand die volgens deze deugd leeft, er altijd voor kiezen het juiste en eerbare te doen, ongeacht de gevolgen. Het idee van filotimo gaat verder dan het idee dat men geen motief nodig heeft om te goeder trouw en voor een goed doel te handelen en suggereert dat voor een bewust wezen juiste en eerbare handelingen het enige acceptabele gedrag zouden moeten zijn. Het vereist daarom een universeel (of in ieder geval gevestigd) gevoel voor moraliteit en een "gouden standaard" van gedrag die met alle mogelijke middelen en door elk nodig offer moet worden bereikt. Deze term, die uniek is voor de Griekse taal, kan van toepassing zijn op individuen, groepen of zelfs de Griekse samenleving als geheel en kan verwijzen naar elke vorm van actie of gedrag. Filotimo wordt vaak gezien als de "prime virtue". Het komt van de woorden φίλος = vriend en τιμή = eer.

Voetnoot 2: Ik schrijf vanuit het Empaat zijn voor Empaten.

Ik geef voorbeelden aan uit mijn leven omdat het jou misschien helpt of aanzet om ze ook in jouw leven te herkennen.

Zijn er mensen die jij herkent en die jou onbaatzuchtig helpen? En kan je de liefde waaruit voor jou wordt gezorgd ook ontvangen? Voel jij dat je die Liefde ook waard bent?

Of voel je je nog ‘onwaardig’ om deze liefde aan te nemen en moet je nog verder je eigenliefde sterker maken zodat je de onvoorwaardelijke liefde kan ontvangen die jij ook waard bent?


Als laatste nog dit:


Wat is er nodig om beide persoonlijkskenmerken met elkaar te verbinden?

Respect, respect voor elkaars 'anders zijn'.

Liefde is de lijm, respect is de brug die verbindt.


En weet:

Wie zichzelf niet respecteert, kan ook geen respect voor anderen opbrengen.

Wie zichzelf niet lief heeft, kan ook geen Liefde geven aan iemand anders.


Misschien moeten we leren om de andere eerst te respecteren, lief te hebben zodat we meer ons zelf kunnen respecteren of lief hebben.


Voor wie interesse heeft:


De video die Fran me stuurde staat op deze pagina bij Greek Gateway: An amazing Zorba the Greek Dance! Veel plezier ermee.



Delen van mijn artikels is toegestaan mits respect voor mijn werk en het vermelden van mijn website.

Dank om de informatie over Empaten te verspreiden en mijn werk te respecteren!

bottom of page